DAJ SOBIE PRAWO DO PORAŻKI ❗

Dzisiaj poruszę temat bardzo ważny i wywołujący gorące dyskusje wśród zawodników i trenerów 🙃

Z doświadczenia wiem, że żaden zawodnik nie chce nawet słyszeć o czymś takim jak porażka, bo przecież nie po to wylewa siódme poty na treningach i przykłada się jak nikt inny, żeby przegrywać. Sama trenuję i nie lubię przegrywać, więc doskonale rozumiem tą niechęć do porażki 🙄 Nie zamierzam jednak namawiać was do tego aby odpuszczać!

Zależy mi na tym, abyście dobrze zrozumieli, czym jest prawo do porażki i żebyście wiedzieli, jak je wykorzystywać, aby paradoksalnie… Wygrywać!
Proszę więc odstawić hejty na bok i zapoznać się z całością artykułu :)

❗Prawo do porażki to ważny element w kontekście wygrywania i budowania pewności siebie.
To wliczenie do swoich działań małego marginesu błędu, bo coś może pójść nie tak, jak sobie zaplanowaliśmy. Przecież nie wszystko zależy od nas. Nawet dając z siebie wszystko możesz przegrać (bo rywal może okazać się jeszcze lepszy).

❗Porażka nie jest równoznaczna z tym, że jesteś słaby i do niczego się nie nadajesz. Porażka to możliwość rozwoju. Dlaczego? A kiedy wyciagasz najwięcej wniosków i uczysz się, co się sprawdza, a co trzeba zmodyfikować? Właśnie wtedy, kiedy przegrywasz.
➡️ Bądź ambitny, a równocześnie do tego daj sobie trochę luzu. Kiedy przestajesz wymuszać na sobie zwycięstwo, pozbywasz się presji!

✅ Wielcy sportowcy nie lubią przegrywać, ale potrafią to robić. Bierz z nich przykład!
Dawaj z siebie wszystko i bierz przegraną na klatę. Nawet, kiedy będzie Ci przykro, naucz się
uznawać wyższość przeciwnika. Przegrana nie spowoduje u Ciebie, że będziesz chciał
zrezygnować, dasz sobie spokój lub poszukasz łatwiejszego przeciwnika.
✅ Zrób wszystko, żeby te uczucia przekuć na motywację, sportową złość i konkretną informację zwrotną, która pokazuje, co można poprawić, żeby zwyciężać. Stawaj się przez to coraz lepszy.

❗Porażka nie definiuje Cię jako sportowca i człowieka, bo cały czas możesz się rozwijać. To tylko mały wycinek z życia.

✅ Zmieniając nastawienie dajesz sobie możliwość osiagania korzystnych wyników. Zapamiętaj, że Twoją prawdziwą porażką będzie odpuszczanie, szukanie wymówek i to, że za szybko się poddajesz. W momencie kiedy dajesz z siebie wszystko, ale przeciwnik jest lepszy, to nauka.

Jak zmienić nastawienie do porażki?

✅ Poznaj swoje mocne i słabe strony.
Największy problem z zaakceptowaniem porażki mają ci, którzy nie wiedzą kim są i czego chcą od życia. Wtedy definiują siebie przez pryzmat porażki lub wygranej.
Wygrałem – jestem super.
Przegrałem – jestem nikim.

✅ Stwórz listę osób, które będą Cię kochały nawet, kiedy przegrasz.
Są ludzie, dla których wynik Twojej walki nie ma znaczenia. Zawsze możesz na nich liczyć i będą Cię spierać w każdej sytuacji.

✅ Sprawdź, czy osoby, które Cię inspirują i najlepsi zawodnicy kiedyś przegrali.

✅ Przypomnij sobie swoją przegraną i to, jak się po niej pozbierałeś.
Da się? Da! Dodatkowo poszukaj strategii na to, jak się zachowasz w przyszłości, jeśli pojawi
się taka sytuacja. Analizuj, co jest do poprawy.
Awersja do błędów sprawia, że przestajemy się rozwijać.

✅ Daj innym prawo do sukcesu.
Szanuj swojego przeciwnika, pogratuluj mu, uznaj jego wyższość. I bierz się do roboty, żeby
stawać się coraz lepszym!

‼️Prawo do porażki zakłada pełne zaangażowanie i jednocześnie możliwość przegrania pojedynku, i nie jest równoznaczne z odpuszczaniem ‼️

Myślę, że każdy zawodnik i trener powinien przemyśleć ten temat. A i w życiu pozasportowym może się przydać 😉

AUTOR – Marta Sech Trener Mentalny

shares