DLACZEGO POWINIENEŚ UPRAWIAĆ SEKS PRZED ZAWODAMI?

Wielu sportowców zastanawia sie, czy powinni uprawiać seks przed treningiem lub zawodami. Nie wszyscy jednak wiedzą, co zrobić z tym dylematem, bo ciągle jest to temat tabu. Uważam jednak, że jest to temat na tyle ważny, że warto się mu przyjrzeć 😉 Więc jak to jest z tym seksem? Pomaga, czy przeszkadza?

„Kobiety osłabiają nogi”

Chyba każdy kojarzy cytat z filmu „Rocky”, kiedy to trener przed walką zakazuje głównemu bohaterowi współżycia, wskazując na jego negatywne skutki. Legendarny bokser Muhamed Ali powstrzymywał się od seksu przez sześć tygodni, bo twierdził, że dzięki temu był nieuchwytny w ringu. Natomiast zawodniczka MMA Ronda Rousey przyznała, że „lubi być zajęta na noc przed walką”, a izraelski piłkarz Felix Halkon uprawiał seks nawet w przerwie meczu 🤭 Opinie na ten temat są bardzo różne. Wielu trenerów nakazuje celibat przed zawodami (wskazując na spadek testosteronu i osłabienie organizmu), inni nie widzą przeciwwskazań.

Co na to nauka?

Prawdopodobnie pierwsze badanie w tym zakresie zostało przeprowadzone w 1968 roku (Johnson, 1968). Autor przebadał grupę 14 kobiet w wieku 24-49 lat, które uprawiał sport w przeszłości. Testowano siłę mięśni rano (po wieczornym stosunku seksualny) oraz sześć dni po stosunku. W badaniu nie odnotowano wpływu seksu na siłę.

Kolejne badanie (Boone i Gilmore, 1995) przeprowadzono na 11 mężczyznach. Pod uwagę wzięto m.in. maksymalną wydolność tlenową, czy tętno. Testy przeprowadzono na bieżni mechanicznej i nie stwierdzono różnic w wynikach ani 2 godziny, ani 12 godzin po stosunku (2 godziny po stosunku odnotowano jedynie niewielki wzrost tętna w fazie regeneracji po wysiłku). Nie stwierdzono także różnic w koncentracji zawodników.

W 2000 r. (Sztajzel i inni, 2000) przebadano 15 mężczyzn w wieku 20-40 lat (trzech kolarzy, dwóch maratończyków, piłkarza, siedmiu hokeistów i dwóch ciężarowców). Sportowców obserwowano przez 2 dni (jeden dzień ze stosunkiem, drugi bez) oddzielonych dwiema dobami. Badano mieli założone aparaty Holtera, przeprowadzono również testy na cykloergometrze 2 i 10 godzin po stosunku. Podobnie jak w poprzednim badaniu odnotowano jedynie niewielki wzrost tętna (10 uderzeń na minutę) w fazie regeneracji.

Serbscy naukowcy przebadali grupę 37 chodziarzy wysokiej klasy za pomocą kwestionariusza pytań, a sześciu z nich dodatkowo poddano badaniu bezpośredniemu (stosunek seksualny oraz jego wpływ na wskaźniki wydolnisciowe organizmu). Zawodnikom tym zmierzono poziom mleczanu, tętno i ciśnienie krwi. Następnie ponowiono badanie podczas wysiłku fizycznego 30 minut, 12 godzin i 48 godzin po stosunku. Tylko 30 minut po stosunku zawodnicy odczuwali nieznaczne osłabienie.
Wyniki kwestionariusza wykazały, że więcej niż 90% badanych uważa, że stosunek 12 godzin przed treningiem nie ma żadnego wpływu na uzyskane wyniki.

Niezwykle ważne są także wyniki badań koncentrujące się na aspektach psychologicznych. Można podsumować je w kilku punktach:

✅ Seks rozluźnia, powoduje spadek napięcia i zmniejsza stres
✅ Nie ma dowodów na negatywny wpływ tego rozluźnienia podczas zawodów
✅ Brak zaspokojenia seksualnego może być bardziej szkodliwy, niż wpływ samego stosunku na występy sportowe
✅ Seks poprawia samopoczucie i zadowolenie z życia
✅ Nie ma wystarczających dowodów na zwiększenie poziomu testosteronu po akcie seksualnym (cześć badań potwierdza, inne zaprzeczają)
✅ Powstrzymywanie się od życia seksualnego może wiązać się z depresją

Seksuolog prof. Zbigniew Izdebski uważa, że wielu szkoleniowców wyznaje archaiczny sposób myślenia na temat celibatu, tj. seks zabija chęć walki, a zawodnik traci siły. Według niego to fałszywe stwierdzenie, ponieważ seks podnosi poziom testosteronu w organizmie, a to daje mężczyznom przewagę podczas zawodów. Portal naukowy NewScientist przytacza badania naukowców z Genewy, które mówią, że kobiecy orgazm powoduje wstrzymanie wydzielania się impulsów odpowiedzialnych za ból nawet do 24 godzin. Te same badania pokazują, że seks nie ma negatywnego wpływu na koncentrację, ogólną sprawność, czy wytrzymałość (wyjątkiem był fakt, że jeśli stosunek odbył się 2 godziny przed, każdy ze sportowców był mniej uważny podczas ćwiczeń).

Prof. Izdebski zaznacza, że dla różnych ludzi seks odgrywa różną rolę. Dla jednych jest niezwykle ważny, dla innych mniej. Jest to sprawa niezwykle indywidualna, ponieważ to nie tylko akt fizyczny, ale także psychika człowieka. A to sprawia, że nie możemy mówić o seksie jednoznacznie.

Przed napisaniem tego artykułu sama przeprowadziłam krótką ankietę wśród sportowców na temat seksu przed treningiem. Ponad 60% uznała, że seks przed treningiem nie ma wpływu na wyniki sportowe, a pozostała część przyznaje, że zdecydowanie woli uprawiać seks po treningu, ponieważ odczuwa negatywne skutki współżycia przed treningiem. (Ankieta została przeprowadzona na Instagramie, więc nie można uznać wyników za rzetelne, ale wyłoniła się ciekawa dyskusja, która pozwoliła mi poznać zdanie zawodników na ten temat 😁)

BJJ-lifestyle_BJJF

Krótko podsumowując, jest wiele badań, które pokazują, że nie ma negatywnych skutków uprawiania seksu przed treningiem, czy też zawodami. Ale tak naprawdę jest to sprawa bardzo indywidualna. Jedni będą czuli się zrelaksowani i rozluźnieni, inni będą odczuwali napięcie, a jeszcze inni będą ospali albo bardzo pobudzeni. Sami musicie sprawdzić, jak działa na was seks przed treningiem/zawodami :) Jeśli odczujecie negatywne skutki, to następnym razem lepiej poczekać. Jeśli nie ma różnicy lub zauważycie dodatkowe korzyści, to seks przed treningiem/zawodami jest dla was wskazany ;)

Źródło – Marta Sech Trener Mentalny

  • Mam na imię Marta. Jestem trenerem mentalnym. Połączyłam pracę ze swoją pasją, jaką jest psychologia i zarażam wszystkich swoim pozytywnym nastawieniem 😊. Bo uśmiecham się w zasadzie cały czas. No chyba, że muszę zrobić test niezależności chi-kwadrat. Nikt się nie uśmiecha robiąc test chi-kwadrat 😋
  • Zajmuję się nową formą pracy nad rozwijaniem potencjału drzemiącego w człowieku. Wykorzystuję swoją wiedzę, umiejętności i doświadczenie w celu profesjonalnego przygotowania sportowców w sferze mentalnej. 
  • Jeśli zatem chcesz „poukładać głowę’, pozbyć się barier, które Cię hamują i codziennie chcesz poszerzać granice swoich możliwości – zapraszam do współpracy 😉 Wiem, jak Cię zmotywować! 👍💪
shares