INTERMITTENT FASTING – DIETA OKRESOWEGO POSTU

Dieta jest jednym z najważniejszych elementów zdrowego trybu życia. Nie wszyscy jednak zdajemy sobie sprawę jak ważny wpływ może mieć ona na rozwój naszego Jiu-Jitsu. Odpowiednio dobrane żywienie jest w stanie pomóc nam w osiąganiu progresu oraz zapewnić sprawną regenerację. Dietą, która w ostatnich latach zdobywa popularność jest system okresowego postu – Intermittent Fasting.

IF jest sposobem żywienia opartym na wyznaczenia podczas doby okresów postu – podczas których nie przyjmujemy żadnych kalorii, oraz okien żywieniowych podczas których uzupełniamy dzienne zapotrzebowanie na kalorie.

Najpopularniejszymi podziałem doby jest system Leangains (16/8) – 16 godzin nieprzerwanego postu i trwające 8 godzin okno żywieniowe. Najłatwiejszym sposobem osiągnięcia tak długiego okresu bez pożywienia jest przesunięcie pierwszych posiłków na późniejszą godzinę. Podczas postu dozwolone są tylko napoje bezkaloryczne.

Możliwe jest bardzo wiele wariacji długościami postu oraz okna żywieniowego, przykładowo „20/4” lub „36/12”, w którego przypadku po trwającym aż półtora dnia poście następuje dwunastogodzinne okno żywieniowe, podczas którego uzupełniamy zapotrzebowanie kaloryczne z dwóch dni. Podczas stosowania systemu IF warto zadbać o picie odpowiedniej dla nas ilości wody oraz kontrolę ilości przyjmowanych kalorii i makroskładników.

Głównymi zaletami systemu IF są aspekty prozdrowotne. Dieta pozwala ograniczyć stany zapalne w organizmie dzięki okresom postu  oraz poprawia naszą wrażliwość insulinowa. Pozwala to ograniczyć ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II. Kolejną zaletą jest zwiększenie poziomu hormonu wzrostu w naszym organizmie, którego wyższa ilość pomaga zwiększać masę mięśniową, a obniżać tłuszczową. Kolejnym benefitem poszczenia jest redukcja cholesterolu LDL, poziomu trójglicerydów oraz poziomu cukru we krwi.

shares