Suplementacja: Olej MCT

Olej MCT nie należy do najpopularniejszych suplementów. Fakt ten może trochę dziwić, głośne w ostatnim czasie zrobiły się diety low carb czy optymalna, w których ten rodzaj suplementu ma uzasadnione stosowanie. Wzrost sprzedaży i popularności jednak nie nastąpił, przez co olej nadal jest traktowany z pewnym dystansem przez producentów (niewiele firm go produkuje), a także konsumentów (niski popyt) – dla części z nich olej MCT jest „czarną magią”.

 

Co oznacza ta nazwa?

MCT to skrót od angielskich słów – medium chain triglycerides, są to średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe. Według definicji chemicznej jest to grupa zawierająca od 8 do 12 atomów węgla w cząsteczce:

  • C6 – kwas kapronowy
  • C8 – kwas kaprylowy
  • C10 – kwas kaprynowy
  • C12 – kwas laurynowy

W suplementach nie ma zastosowania kwas laurynowy, ze względu na odmienne właściwości – nie jest trawiony tak jak reszta kwasów średniołańcuchowych. Również kwas kapronowy występuje w bardzo małych ilościach, suplementy opierają się na kwasach C8 i C10, a ich ilość zależy od producenta. Przykładowy produkt jednej z polskich firm: C6 1,9%; C8 47,5-61,8%; C10 28,5-42,8%; C12 1,9%. Taki układ sprawia, że suplement jest bez smaku i bez zapachu.

Jak wygląda trawienie, dlaczego kwas laurynowy jest inny?

Mówiąc prostym językiem: kwasy C6, C8 i C10 wchłaniają się od razu do krwi. Pomijany jest proces działania żółci i enzymów, przez co czas od spożycia, do uzyskania energii jest krótki. Kwas laurynowy tylko w ok. 25% wchłania się tak jak reszta kwasów średniołańcuhowych, natomiast pozostała część trawiona jest tradycyjnie i wchłaniana w postaci chylomikronów. Jest to powód, dla którego kwas ten nie ma zastosowania w suplemencie, a pomiędzy olejem MCT i kokosowym (który zawiera go dość dużo) nie należy stawiać znaku równości.

Źródło energii

Pierwszym zastosowaniem dla oleju MCT jest spożywanie głównie przed lub w trakcie treningu. Dostarcza on, tak jak każdy tłuszcz 9kcal na 1g produktu. Popularne jest twierdzenie, że w okresie okołotreningowym nie należy spożywać tłuszczów – jest to prawda, jednak jak wcześniej opisałem, olej MCT nie jest trawiony tak jak pozostałe rodzaje. Wchłania się on szybko i może być alternatywą dla odżywek typu carbo, z powodzeniem stosowane są też połączenia carbo + MCT.

Poprawa zdolności wysiłkowych

Pośrednio wiąże się to z punktem powyżej. Dostarczenie energii w postaci oleju MCT może zmniejszyć zużywanie glikogenu mięśniowego w czasie wysiłku. W konsekwencji oznacza to poprawę zdolności wysiłkowych organizmu.

Poprawa stanu jelit

Olej MCT może być przydatny przy chorobach jelit, w szczególności tych, które wiążą się z zanikiem kosmków. W badaniach przeprowadzonych na prosiętach otrzymano dwa istotne wyniki: pierwszym z nich był spadek śmiertelności w porównaniu do grupy kontrolnej, drugim poprawa stanu jelit, jakim był znaczny wzrost kosmków, połączony z lepszym trawieniem białka. Oczywiście wzrost kosmków jelitowych przyczynia się do poprawy trawienia i wchłaniania wszystkich składników. Redukcji ulegała także ilość bakterii z rodzaju Clostridrium. Wysoce prawdopodobne jest, że u ludzi olej ten może mieć podobne działanie.

Przyspieszenie metabolizmu, spadek masy ciała i inne

Przeprowadzono wiele analiz, część z nich w jasny sposób pokazała efekty oleju MCT. Inne były przeprowadzone w węższym zakresie, co nie pozwoliło stwierdzić działania w pełni. Mamy więc szereg badań wskazujących na działanie, ale są to badania bez grupy kontrolnej lub jedynie obserwacyjne. Daje to obraz działania oleju, ale nie można mieć 100% pewności.

W badaniach z podwójnie ślepą próbą oraz prowadzonych na kilku grupach stwierdzono że olej MCT przyspiesza metabolizm. W innych odnotowano spadek masy tkanki tłuszczowej, cholesterolu całkowitego a także frakcji LDL. Podejrzewać można również, że zwiększa wrażliwość insulinową.

Klinicznie olej MCT niekiedy stosowany jest podczas chorób wątroby, nowotworów, stanów niedożywienia.

Brać czy nie brać?

Zależnie od naszego celu i oczekiwań – z pewnością jest to ciekawe źródło energii w okresie okołotreningowym. Może wpływać pozytywnie na układ pokarmowy oraz nieść za sobą wiele pozytywnych skutków, które nie zostały potwierdzone szerokimi badaniami. Warto sprawdzić na sobie, jednak z zachowaniem ostrożności: należy zaczynać od małych dawek, stopniowo je zwiększając. Zbyt duża ilość na początku stosowania może powodować dolegliwości ze strony układu pokarmowego.

 

 

Denke MA, Grundy SM. Comparison of effects of lauric acid and palmitic acid on plasma lipids and lipoproteins. Am J Clin Nutr. 1992;56(5):895–898. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1415008. Udostępniono październik 20, 2017.

Agnieszka Szewczyk, Ewa Hanczakowska  Właściwości i zastosowanie średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych (MCFA) i ich monoacylgliceroli (MCM) Wiadomości Zootechniczne, R. XLVIII (2010), 1: 21–26

Value of VLCD supplementation with medium chain triglycerides. Krotkiewski M.

Effects of dietary medium-chain triglyceride on weight loss and insulin sensitivity in a group of moderately overweight free-living type 2 diabetic Chinese subjects.Han JR1, Deng B, Sun J, Chen CG, Corkey BE, Kirkland JL, Ma J, Guo W.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *