Suplementacja w BJJ: Ashwagandha

Popularne ostatnio stają się środki i zioła kategoryzowane jako adaptogeny. Pojęcie to zostało zdefiniowach ne przez rosyjskiego doktora Mikołaja Lazarewa: „lek ziołowy wspomagający odporność organizmu na stres i przeżycia traumatyczne, stosowany w stanach wyczerpania, niepokoju”. Ashwagandha (witania pospolita) jest rośliną zaliczaną właśnie do tej grupy, a korzyści płynące z jej stosowania są warte zauważenia.

Zmniejszenie napięcia/stresu, obniżenie kortyzolu

W literaturze zagranicznej występuje pojęcie określane jako „anxiety” co w wolnym tłumaczeniu oznacza niepokój, lęk, zatroskanie. W kwestii adaptogenów odnosi się ono do psychicznych skutków stresu: napięcia, zmęczenia czy właśnie niepokoju. Ashwagandha obniża poziom kortyzolu (hormonu stresu) nawet o 28%, co może być odpowiedzialne właśnie za zmniejszenie dolegliwości zmęczenia psychicznego.

Poziom kortyzolu wzrasta w momentach stresowych (działa razem z adrenaliną), rano (związane z wybudzaniem się ze snu), podczas aktywności fizycznej. Skutkami zbyt wysokiego stężenia lub gdy jego poziom jest zbyt wysoki przez długi czas jest rozpad białek, uwalnianie wapnia z kości, wzrost ciśnienia krwi. Generalnie w odniesieniu do BJJ hormon ten jest pożądany jedynie podczas walki i naturalnych procesach życiowych, w innych wypadkach przynosi więcej szkód, warto więc go obniżać czy to przez stosowanie ashwagandhy, czy na inne sposoby.

Zmniejszenie stanów zapalnych

Stany zapalne są reakcją odpornościową organizmu na różnego rodzaju uszkodzenia (fizyczne i chemiczne) oraz na przykład zakażenia (wirusowe, bakteryjne). Nasilone zapalenia lub trwające dłuższy czas mogą powodować mocno dokuczliwe dla zawodnika BJJ objawy: ból, obrzęki, utrata funkcji narządów których dotyczy zapalenie, gorączka i inne objawy grypopodobne. Jednym z markerów (czyli wyznaczników) stanów zapalnych są białka C-reaktywne oznaczane we krwi. W badaniach stwierdzono, że grupa która przyjmowała ashwagandhę przez 60 dni zanotowała zmniejszenie białka CRP aż o 31,6%. Oznacza to możliwy bardzo wysoki wpływ na redukcję stanów zapalnych.

Wzrost siły wyjściowej 

Kolejnym pojęciem typowym dla badań w języku angielskim jest „power output”, co można przetłumaczyć jako moc wyjściowa. Osobom badanym podawano ashwagandhę i sprawdzano ich wynik w próbie sprinterskiej (dla osób wyszkolonych) oraz w treningu siłowym (dla osób nie ćwiczących wcześniej). Wyniki jakie uzyskano wskazują na poprawę siły w obu tych grupach. Jest to ważne dla zawodnika BJJ, jako że nasza dyscyplina wiąże się zarówno z wysiłkiem typowo siłowym jak i wytrzymałościowo-szybkościowym.

Zmęczenie, stany depresyjne 

Jak większość adaptogenów, ashwagandha działa wyciszająco i uspokajająco (nie należy tego mylić z otępianiem). Przyjmuje się, że posiada ona działanie redukujące odczuwanie objawów stanów depresyjnych, na przykład zmęczenia czy apatii.

Podsumowując, ashwagandha wydaje się być bardzo dobrym suplementem dla sportowców. Korzystnie wpływa na „wyciszenie i uspokojenie” organizmu, zarówno w kontekście fizycznym (redukcja stanów zapalnych, kortyzolu, który podczas wysiłku fizycznego wzrasta oraz wzrost mocy wyjściowej), jak i psychicznym (redukcja zmęczenia). Szczególnie przydatna może okazać się w połączeniu z innymi adaptogenami.

Firma Solve Labs posiada w ofercie produkt zawierający w składzie między innymi ashwagandhę oraz różeniec górski (również będący adaptogenem) co może dać odczuwalne efekty. Przypominamy również że z kodem „bjj10” otrzymasz rabat 10% w ich sklepie.

shares