Zadbaj o swoje palce! #1

Wielu zawodników BJJ dotykają problemy związane z nadmiernym przeciążaniem swoich palców, szczególnie osoby walczące gardami typu De La Riva, Spider(Pająk), Lasso, czy też Collar/Sleeve(Kołnierz/Rękaw). Przy tego rodzaju gardach często nadmiernie obciążamy swoje stawy, co z czasem może doprowadzić do bólów stawowych, przedwczesnego osteoartretyzmu, który zazwyczaj objawia się u osób powyżej 50 roku życia w związku ze zbytnim zużyciem chrząstki stawowej.  Jeżeli nie chcemy ryzykować tak bardzo – warto rozważyć metody, które pozwolą nam na chwilę regeneracji dla naszych palców, jak najdłuższe cieszenie się łapaniem chwytów bezboleśnie, a jeżeli już się z tym borykasz – jak zmnimalizować ból i wzmocnić swoje palce.

  1. Nie trzymaj się kurczowo jednego chwytu!

Wśród trenujących Brazylijskie Jiu Jitsu bardzo często można zaobserwować praktykowanie metody – „ Jak coś złapiesz to za żadne skarby tego nie puszczaj!”, niestety jest to naprostszy sposób na nadmierne przeciążanie swoich palców i wychodowanie swoich własnych narośli kostnych, niczym bracia Miyao.

Dlatego powinniśmy nauczyć się płynnej zmiany chwytów, kiedy czujemy że nasz przeciwnik dąży bardzo intensywnie do ich zerwania, powinniśmy zmienić nasz chwyt, lub puścić i złapać od nowa, co przełoży się naszą efektywność w BJJ, jak i kondycje naszych palców.

  1. Stosuj różne rodzaje chwytów

Żeby dać odpocząć swoim palcom, warto od czasu do czasu zmienić rodzaj chwytów, na takie, które mniej obciążają palce, a również mogą być skuteczne. Przykładowo można tymczasowo stosować Pistol Grip, zamiast standardowego, podczas walki Spider Guard.

Innym rodzajem tymczasowej zmiany chwytu, który może pomóc nam odciążyć palce w przypadku, kiedy walczymy gardą De La Riva jest chwytanie kostki, zamiast materiału spodni, dzięki czemu unikniemy gwałtownych zerwań i przeciążania naszych palców.

  1. Różnorodność!

Żeby nasz palce były w jak najlepszej kondycji, powinniśmy postawić na różnorodność. Do naszego planu treningowego możemy wplatać treningi No-Gi, podczas których odciążymy stawy paliczkowe.

Z kolei podczas treningów w kimonach, kiedy zaczynamy odczuwać ból/dyskomfort w palcach powinniśmy pomyśleć o popracowaniu inną gardą, gdzie nasze palce będą mniej dostawać w kość, typu Butterfly( Motyl),  X, Połówka – będzie to również dobra okazja do wzmocnienia być może wcześniej zaniedbanych gard i rozszerzenia swojego arsenału.

Jeżeli myślimy o długiej podróży z BJJ, warto zadbać o swoje palce i stawy już dzisiaj, niż później potrzebować kilkuminutowej rozgrzewki, żeby w ogóle móc funkcjonować.

shares