Zdrowie I Suplementacja: BJJ – odporność

Minął prawie rok od ostatniego wpisu na temat wspierania odporności organizmu (kliknij tutaj). Aktualnie mamy listopad i mimo że jesień nas zaskoczyła dobrą pogodą to ciepłe dni powoli odejdą w niepamięć. A na ich miejsce wkroczy wszystko co sprzyja infekcjom, grypom i przeziębieniom. Przedstawiamy kolejną część składników diety i suplementów, które warto stosować aby uchronić się przed chorobami.

 

Reishi

Jest to grzyb z rodziny lakownicowatych rosnący na całym świecie poza Europą i Antarktydą, nie jest jednak pospolity – posiada status potencjalnie zagrożonego gatunku. Mimo tego że jest nieco egzotyczny warto się nim Znalezione obrazy dla zapytania reishizainteresować, na przykład w postaci suplementów. Jego stosowanie powoduje wzrost produkcji limfocytów, czyli komórek odpornościowych. Przy stosowaniu profilaktycznym, masz organizm będzie lepiej przygotowany do walki z patogenami. Wzrasta aktywność „naturalnych zabójców komórkowych” (komórki NK), w badaniach zanotowano wzrost nawet o 50%. Ponadto zmniejsza zmęczenie ogólne organizmu, co łączone może być również z pozytywnym wpływem na poprawę nastroju w stanach depresyjnych. Warty odnotowania jest też fakt, że w wypadku zachorowania na niektóre choroby Reishi zmniejsza siłę odczuwanych objawów.

 

Shiitake

Znalezione obrazy dla zapytania shiitake

Kolejny grzyb w tym zestawieniu, popularny w medycynie japońskiej. Tradycyjnie leczy się nim zapalenia, przeziębienia, choroby serca, nadciśnienie, nowotwory. Zawiera w składzie lentinan – substancję, która pobudza układ odpornościowy, aktywuje limfocyty i makrofagi. Shiitake wpływa również na układ nerwowy, redukuje stres i ułatwia zasypianie.

 

Acerola

Jest to owoc zaliczany do produktów typu „superfoods”. Jej głównym atutem jest wysoka zawartość witaminy C (około 3% masy owocu). Zjedzenie kilku sztuk dziennie wypełnia zapotrzebowanie na tę witaminę, a odgrywa Znalezione obrazy dla zapytania acerolaona istotną rolę w organizmie (poza odpornością wpływa na naczynia krwionośne, stawy i produkcję hormonów). Ponadto zawiera w składzie polifenole mające działanie przeciwutleniające.

Miód

Nasz „krajowy” produkt, szeroko stosowany od tysięcy lat. Wszyscy słyszeli o jego właściwościach leczniczych, wystarczy więc usystematyzować wiedzę: działa bakteriobójczo (zawartość nadtlenku wodoru) więc wskazany jest szczególnie w infekcjach bakteryjnych gardła; przeciwzapalnie, wykrztuśnie i przeciwalergicznie. Wszystkie te cechy sprawiają że jest skuteczny w walce z przeziębieniami. Należy jednak pamiętać, że jego skład to głównie cukry proste – oznacza to, że szybko się trawi i podnosi poziom glukozy we krwi w dość gwałtowny sposób. Jest to informacja istotna dla osób z cukrzycą, insulinoopornością i chcących zredukować masę ciała. Bezkaloryczne sposoby na wzmocnienie odporności znajdziecie poniżej.

Podsumowując, zarówno krajowe produkty (opisywane w części pierwszej), jak i bardziej egzotyczne mogą mieć wpływ na odporność organizmu. Z badań naukowych wynika, że szczególnie silne działanie mają dwa grzyby: Reishi oraz Shiitake, zwiększają one produkcję komórek odpowiedzialnych za walkę z chorobami (limfocyty, makrofagi, NK), najlepszy rezultat powinno dać połączenie ich z przeciwutleniaczami takimi jak cynk czy witamina C.

Warto wiedzieć:
– jeżeli zdecydujemy się na stosowanie miodu, to tylko naturalny pszczeli, sztuczny nie ma leczniczych właściwości
– produkty pochodzące od pszczół, a nie będące miodem (pierzga, mleczko pszczele) również wpływają na odporność
– w Polsce grzyby Reishi i Shiitake są trudno dostępne, jedną z firm produkującą suplementy je zawierające jest Solve Labs
– połączenie produktów działających pod różnym kątem da najlepsze efekty jeśli chodzi o poprawę odporności
– witamina D poprawia odporność, jest to fakt niestety często pomijany

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *